Bestaat er ook zoiets als sollicitantgerichtheid?

Even een extra dekentje. Ook op de werkvloer?
4 april 2016
Back to Basic
26 mei 2016
Bekijk alle

Bestaat er ook zoiets als sollicitantgerichtheid?

Gekke vragen stellen, zoals ‘hoeveel katten zijn er in Nederland?’, tijdens een sollicitatiegesprek is een hot topic in de media. De meningen hierover zijn verdeeld, maar ik snap de aanpak wel om de sollicitanten even wakker te schudden en een andere twist te geven aan het gesprek. Het kan inderdaad heel veel informatie opleveren over de kandidaat.

Visitekaartjes

Roept bij mij echter de vraag op welke terugkoppeling de kandidaten krijgen na afloop van het gesprek. Soms lees of hoor je dat kandidaten weinig tot niets meer horen na een sollicitatiegesprek. Duidelijk een gemiste kans voor het bedrijf om een goed visitekaartje af te geven, ook al breng je de kandidaat slecht nieuws.

Recruitment draait voor mij om het contact met de kandidaten en het feit dat je deze kandidaten echt verder kunt helpen. Geef ze advies over het CV, de manier waarop ze zich gepresenteerd hebben, maar ook eerlijke feedback na een sollicitatiegesprek. Benoem helder en onderbouwd wat goed is gegaan en waar de schoen wringt én geef ook iemand de kans om hierop te reageren.

Eerste indruk

Dit geldt wat mij betreft zeker in de voorselectiefase. Een fase waarin je als bedrijf voor het eerst contact hebt met een sollicitant en bruikbare, adequate terugkoppeling essentieel is. Je krijgt per slot van rekening maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten en dat geldt niet alleen voor de sollicitant….

Ok, het is lastig om iedereen van goede feedback te voorzien als je heel veel reacties krijgt op een vacature. Dat snap ik. Helemaal wanneer je alleen moet varen op een LinkedIn profiel en geen gedegen sollicitatiebrief met CV hebt ontvangen. Dat ervaar ook ik en ook ik zal in sommige gevallen een wat algemenere afwijzing sturen. Maar zorg in ieder geval wel dat je een gedegen onderbouwing van de afwijzing kan geven wanneer daar om wordt gevraagd. Zorg dus ook dat die kandidaten die echt de moeite hebben genomen om zich in het bedrijf te verdiepen en een uitgebreide brief met CV hebben gestuurd een nette reactie krijgen. Of zelfs nog beter, bel die kandidaat en sta hem of haar persoonlijk te woord.

Verassingen

Uit ervaring weet ik dat dit tot grote verrassingen kan leiden. Heeft de kandidaat zich netjes gepresenteerd maar zijn er bijvoorbeeld twijfels bij de inhoud van het CV? Bel die persoon! Ja, je overvalt hem of haar, maar dat kan mooie dingen opleveren. Net als bij het stellen van gekke vragen tijdens het sollicitatiegesprek…..

Vindt ook u het belangrijk dat u als werkgever een goed visitekaartje afgeeft aan uw sollicitanten? Heeft u hier echter gewoonweg niet de tijd en de mankracht voor, neem dan gerust contact op met mij om te kijken hoe ik u kan helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *